SPROCKET – Nová objektovost a sochy v architektuře.
Kolbenova 616/34 – 190 00, Praha 9
První ročník cyklického rezidenčního projektu v areálu bývalé Pragovky ve Vysočanech.
„Obrazotvorností člověka se promění pracovní prostředí v ocelárnách, na staveništích, v lomech, atp. v galerii rovnající se galeriím v běžném slova smyslu. “
V. Boudník: Třetí manifest
Kdysi se v těchto prostorech vyrobilo desetitisíce vozů značky Praga, dnes továrna opět ožívá, díky uměleckým intervencím, přímo spjatými s místem jejich vzniku.
SPROCKET, ozubené kolečko (z angličtiny). V kontextu projektu metafora vzájemného spolupůsobení a spoluvytváření celku.
Schopnost rozpohybovat komplexní stroj vztahů.
Kvalita architektury a minulost areálu, společně s hlodajícím zubem času a dlouhodobým působením umělců společně vytvářejí inspirativní, neopakovatelný charakter místa a tím i ideální podmínky pro vznik místně specifického projektu nazvaného SPROCKET. Nové pojmutí sochařského média pak skvěle zapadá do prostředí bývalé továrny.
PARTICIPUJÍCÍ UMĚLCI : Ervin Békési / Tomáš Beňadík / Jan Boháč, Jakub Červenka a Anna Ročňová / Viktor Dedek / Martina Chloupa / Tereza Imková / Anna Hulačová – Litvanová / Václav Litvan / Vladimír Merta / Michaela Munzarova / Martin Šilhán / Robert Paluch / Veronika Přikrylová / Juraj Rattaj / Helena Sequence a Adam Stanko / Pavel Šimíček / Hynek Vacek / Elejan van der Velde / David Velík / Szymon Wotyla a další …
SPROCKET NEW OBJECTHOOD and Statues in Architectures
a repetitive residential project, which devotes each year to a different art medium
How could be this term so often used describing contemporary sculptural tendencies defined? How to sculpt after minimalism and conceptual art? What are the goals of contemporary sculpture? Moreover, considering the specific industrial space given, to what extent the establishment of site specific term affected art in different cultures? Is it even possible not to be site specific, especially in sculpture? If there is given the opportunity to work outdoors and indoors how would the chosen environment affect the outcome? Does mono – medial exhibition increase ability to reed national or regional influences?
Those are the main themes of international sculpture exhibition, the culmination of the first year of the project, which will be preceded by a almost month residency of sculptors from Slovakia, Poland and Hungary. Unique and diverse works will be created, which will than become a permanent part of a starting cultural center – Pragovka
Entire environment of Pragovka has a very inspirational character (most buildings are historically listed, built by prominent Czech functionalist architects).
The quality of the architecture within a history of the area (in the past, there was working the one of most prominent Czech artist – Vladimír Boudník, and legendary cars V3S were produced), together with a bite of the ravages of time and the long-term effects of work of artists based there, creates an inspiring and unique character of space.
This space brings ideal conditions for site-specific project as SPROCKET, which title symbolizes the mutual interaction and cooperation. Individual wheels fitting into each other while creating a functional complex.
The ability to put into motion a complex machine of relationships
Participant artists: Ervin Békési / Tomáš Beňadík / Jan Boháč, Jakub Červenka a Anna Ročňová / Viktor Dedek / Martina Chloupa / Tereza Imková / Anna Hulačová – Litvanová / Václav Litvan / Vladimír Merta / Michaela Munzarova / Martin Šilhán / Robert Paluch / Veronika Přikrylová / Juraj Rattaj / Helena Sequence a Adam Stanko / Pavel Šimíček / Hynek Vacek / Elejan van der Velde / David Velík / Szymon Wotyla and others…